Blogger Template by Blogcrowds.

Kärleksbarnet av Hillevi Wahl

"Du var ett kärleksbarn", sa mamma. Men hon hade ett konstigt sätt att visa det på. Författaren och journalisten Hillevi Wahl växte upp med två missbrukande föräldrar. För att överleva bröt hon kontakten med sin familj, gav sig ut i världen och levde bland samhällets utstötta. Den här är en den sanna berättelsen i romanform om hennes sökande efter svar, om en resa tillbaka i tiden. Rakt in i ett alkoholistbarns inferno. "Jag ville verkligen inte skriva en bok om det. Men jag var tvungen. För min egen skull, för mina barn skull och för alla andra kärleksbarns skull."


Detta var en riktigt obehaglig bok att läsa och man blev djupt illa berörd över hur en del barn kan ha det! Författaren beskriver rakt och osentimentalt sin uppväxt med sina missbrukande föräldrar och hur hon tvingades se på när föräldrarna, framför allt mamman, ideligen söp omkull och förstörde både födelsedagar, jular och semesterresor. Att författarinnan lyckats bli den hon är med en fungerande familj och en lyckad karriär är ett under med tanke på den destruktiva barndomen! Trots kleenexvarning på denna bok så rekommenderar jag den varmt, inte minst för att få sig en ordentlig tankeställare.

Mitt betyg:


Allmän fakta om boken:
Förlag:
Norstedts
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9172638486

0 Comments:

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida