Blogger Template by Blogcrowds.

Det är vinter och kallt. Ewert Grens har trettiotvå olösta fall på sitt bord. Hans älskade Anni ligger dessutom svårt sjuk. Men när en död kvinna hittas i en kulvert under S:t Görans sjukhus får han lägga allt annat åt sidan.

Samtidigt står plötsligt fyrtiotre barn, som talar ett främmande språk, i polishusets entré. Ewerts kollega Marianna Hermansson dras in i en uppslitande brottsutredning som sträcker sig utanför Sveriges gränser.

Två märkliga fall måste lösas. Och till slut tvingas Ewert Grens och hans kollegor ner under Stockholms gator för att söka en mördare. Till en värld där människor lever sina vardagsliv i tunnlarna, en värld de inte visste existerade.

Detta är tredje boken av författarduon Roslund & Hellström som jag läser och jag tycker böckerna är väldigt bra och tar upp högaktuella ämnen som trafficking och pedofili. I denna bo är det hemlöshet som kanske är det man främst kommer ihåg - människor som lever under Stockholm i kulvertar, sommar som vinter. I eftertexten säger författarna att det är en fiktiv roman men att mycket är sant - det som verkar osannolikt i berättelsen är troligtvis sant, resten är som sagt fiktion. Skrämmande tanke! Mycket läsvärd och jag ska snarast läsa de böcker jag fortfarande inte läst!


Mitt betyg:



Allmän fakta om boken:
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2007
ISBN: 978916422117
Uppläsare: Shanti Roney

0 Comments:

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida