Blogger Template by Blogcrowds.

Följande är den första bok jag fick i uppdrag att recensera för bokus.com.

Detta är författarens andra roman om psykologen Sander Mörk och polisen Lisa Lunde, två huvudpersoner man får lära känna ganska bra i denna bok utan att för den skull ha läst hans tidigare alster, vilket jag inte har (än!). Boken börjar med att den norske ambassadören på Island hittas död på sitt hotellrum. Det som från början ser ut som en urartad sexlek övergår snabbt i en mordutredning då ännu en ambassadör hittas död, även han på ett hotellrum. Den gemensamma nämnaren är den norsktalande skönhet som vittnen sett checka in tillsammans med de mördade ambassadörerna. Polisen Lisa Lunde utreder fallen och tar psykologen Sander Mörk till hjälp med att skapa en gärningsmannaprofil men läget verkar vara låst och alla eventuella öppningar och ledtrådar för att lösa fallen visar sig vara återvändsgränder.

Med ett målande språk och ingående personskildringar är detta en bok man inte kan lägga ifrån sig förrän upplösningen är över och man vänt sista bladet. De två huvudpersonerna, Lisa och Sander, är genomgående sympatiska och man undrar stundom vad för förhållande de egentligen har till varandra trots romanser på varsitt håll. En gissning är att det inte dröjer många uppföljningar (kanske inte mer än en!) innan dessa två finner varandra! De arbetar bra i team och tåtar som dras i på skilda håll gör att man som läsare rätt snart lyckas lägga pusslet färdigt.

Trots det vill man fortsätta läsa för att få bekräftat det man redan räknat ut och för att få veta hur det slutar för alla inblandade parter! Boken var väldigt läsvärd från första sidan till... ja, kanske inte riktigt sista då slutet kunde varit mer rafflande. Istället blev det lite av ett antiklimax och platt fall på slutet och en känsla av att författaren tröttnat på storyn och velat avsluta det illa kvickt. Som deckare betraktat håller den dock och jag kan absolut tänka mig att läsa både hans tidigare bok (Utan onda aningar) och eventuella uppföljare!

Mitt betyg:

Allmän fakta om boken:
Förlag: