Blogger Template by Blogcrowds.

Swing it av Linda Unnhem

"Du är bra på mycket, Lars. Men du är ungefär lika uppmärksam som Stevie Wonder med hörselskydd." Kanske är det därför Lars Holm - bokstavligt talat - blir tagen på sängen när hans sambo Pernilla avslöjar en av sina hemliga fantasier. För vad gör man egentligen då en trekant plötsligt krockar med ens fyrkantiga värld? Tar hjälp av Stefan - en 150 kilo tung charkarbetare med för mycket tid på Vilda Webben och för lite tid med sin fru? Eller av Gunilla - en medelålders bibliotekarie som inte bara är flickvännens kollega, utan även kvinnan man fantiserade om som femtonåring hemma i pojkrummet? En sak är i alla fall säker- den här hösten blir inte som Lars tänkt sig. Eller Pernilla...

Den här boken medföljde som present vid köp av en tidning och eftersom en "gratis" bok aldrig är fel läste jag sålunda även denna. Jag blev faktiskt glatt överraskad eftersom baksidestexten inte lockade fram läslustan i mig direkt men boken var faktiskt läsvärd och fler än en gång kom jag på mig själv med att sitta och småfnissa åt någon av dess många poänger. Detta är något så ovanligt som en bok skriven av en kvinna men ur en mans perspektiv. Huvudpersonen Lars är arbetslös "författare" som väntar på det stora genombrottet som aldrig verkar vilja infinna sig. Han är sambo med Pernilla och lever väldigt mycket "Svensson-liv". Detta är han nöjd med tills Pernilla kommer med det förslag som ska vända upp och ner på hans inrutade tillvaro.

Det känns konstigt och lite "fel" att det faktiskt är en kvinna som skrivit boken eftersom författaren har stor inblick i hur en man tänker och uppfattar saker och ting samtidigt som hon ger Pernilla alla de typiskt kvinnliga egenskaper som säkert många män känner igen - och troligen retar sig på - från sina egna förhållanden. Detta är ingen bok man minns särskilt länge men vill du ha några glada skratt kan jag absolut rekommendera "Swing it"! Och när du läst klart kan killen överta boken för han har säkert lika stor behållning av att läsa den som du som är tjej! Eller tvärtom...


Mitt betyg:

Allmän fakta om boken:
Förlag: Roos & Tegner AB
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9197614440

1 Comment:

  1. Anonym said...
    skitrolig bok än extra kul när jag upptäckte att sajten Vilda webben som näms finns på rikigt! :-D vildawebben.se

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida