Blogger Template by Blogcrowds.

Karen Drew hittas i sin rullstol, stirrande ut över havet, med avskuren hals. Kriminalkommissarie Annie Cabbot tar hand om fallet. Samma morgon hemma i Eastvales mörka gränder - The Maze - hittas en nittonåring våldtagen och strypt. Överkommissarie Banks och hans team börjar nysta upp en härva och hittar snabbt ett flertal misstänkta. Cabbot däremot kör fast direkt - tills hon får ett genombrott som leder utredningen i en chockande riktning. Sedan inträffar ytterligare något i The Maze som ser ut att förena de båda fallen på ett lika bisarrt som mystiskt sätt. Medan Banks och Annie gräver i det förflutna för att söka bakomliggande orsaker tvingas de dessutom att hantera sin känslomässiga barlast och de personliga demonerna från sitt tidigare förhållande. Och det står snart klart att de har två mördare nära inpå sig och att vem som helst av dem kan slå till igen - i vilket ögonblick som helst!

Min favoritförfattare har slagit till igen och varje gång det händer är det nära nog julafton! "I djävulens sällskap" gjorde mig absolut inte besviken och jag slukade även denna med samma intensitet och fart som jag gjort med hans tidigare alster. Den var väldigt spännande och vävdes samman med en av hans förra böcker (I ondskans spår) som är en av de otäckaste deckare jag läst. Det negativa med denna boken var att den stundvis var ganska rörig och det var mellan varven svårt att hålla isär personerna som figurerar i de olika utredningarna. Jag älskar dock Robinsons sätt att uttrycka sig och bygga upp en spänning som gör att man absolut inte kan förutse vad som kommer att inträffa eller vem den skyldige är. Som sagt, precis alla de egenskaper som en äkta deckarförfattare bör ha!

Mitt betyg:



Allmän fakta om boken:
Förlag: Minotaur
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9185283738

0 Comments:

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida