Blogger Template by Blogcrowds.

Varje dag kommer det ut mer än en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hälsometoden. Men vad händer med livsmedlen innan de kommer in i våra kök? Såväl till vardags som till fest sätter vi aningslöst i oss mängder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hälsosamt. För myndigheterna är det huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja glass som inte är glass och cider som inte är cider. Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden gäller inte bara skräpmat, utan allt från färskpressad juice och butiksbakat bröd till tryffelolja och balsamvinäger, en vanlig vinäger som sötats och färgats med karamellfärg. Den äkta varan är så dyr att den njuts droppvis med pipett. Med författaren som personlig och engagerad guide berättas samtidigt industrimatens moderna historia. Om de välorganiserade kampanjer som fick motsträviga husmödrar att glömma hur riktig mat lagas och smakar. Boken innehåller även en uppslagsdel med ett 50-tal olika livsmedel. Hur går fusket med dem till och var kan man hitta de oförvanskade alternativen? Här finns en karta med gårdsbutiker samt en säsongskalender över när man ska äta vad. Sist finns en praktisk guide till alla de 320 förvirrande E-numren. Hur framställs dessa kemikalier och kan de vara farliga för hälsan? Och hur manipulerar de våra smaklökar?

Detta är ruskigare läsning än den värsta skräckromanen och det borde vara vars och ens förbannade skyldighet att läsa denna bok från pärm till pärm! Jag har ondgjort mig över livsmedelsindustrin och matfusket tidigare på olika sätt och anser mig väl vara ganska duktig på att välja "rätt" råvaror men med denna bok uppkommer fakta jag inte ens i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig! Om jag tidigare fuskat någon gång och köpt någon färdig röra eller halvfabrikat är det tvärslut med det nu. Med tanke på det jag nu vet skulle jag nog kräkas om jag försökte få i mig en färdig räksallad eller Eldorados skivade skinka...

Och bröd! Härmed blir det hembakat så mycket det bara går, det ska bli mitt något försenade nyårslöfte. Ett helt kapitel viker Nilsson åt brödet vi kan finna i mataffärernas digra brödsortiment och beskriver ingående hur råvarorna misshandlas och processas för att i slutändan inte ha mycket gemensamt med det vi BORDE kalla för matbröd. Av 136 brödsorter han lusläst innehållsförteckningen på i en helt vanlig matvaruaffär är det endast en handfull som kan betraktas som äkta bröd med ordentliga jästider och utan tillsatser.

Förutom att visa på en massa fusk vid tillredningen av livsmedlen och ingående beskriva de vanligaste tillsatsämnena är boken varvad med historiska fakta om varför det har blivit så här och hur det kunde bli så fel. Nästa inköp för undertecknad blir författarens andra bok "Äkta vara" som är tänkt som en shoppingguide för att välja rätt och bra livsmedel i affärerna. Är, som tidigare nämnts, en ganska medveten konsument men med denna "bibel" ska det bli mer än bara "ganska". Alla som läser denna bok kommer garanterat att ändra sina matvanor innan boken ens är färdigläst! Läs den och förfäras.


Mitt betyg:



Allmän fakta om boken:
Förlag
: Ordfront Förlag AB
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9170373892

0 Comments:

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida