Blogger Template by Blogcrowds.

Blodläge av Johan Theorin

Genom kalkstenen vid den öländska kusten löper blodläget, ett mörkrött stråk som man förr sades vara förstenat blod från en strid mellan trollen i berget och älvorna på alvaret.

Vid stenbrottet i byn Stenvik står lyxvillor sida vid sida med stenhuggarnas baracker. Vid påsk får flera av husen nya invånare som måste lära sig att komma överens. Men grannsämjan fungerar inte och misstänksamhet gror bakom väggarna. Den här våren kommer flera personers liv att förändras för alltid.

Den tredje boken av Johan Theorin (efter Skumtimmen och Nattfåk) och även om den inte riktigt når upp till de två förstas klass och spänningsfaktor så var den ändå helt OK och läsvärd. Jag gillar hans sätt att skriva med inslag av det övernaturliga och eftersom jag själv tillbringat många somrar på Öland är det extra kul att läsa hans böcker pga att de utspelar sig på denna vackra ö! Även i denna bok figurerar Gerlof Davidsson om än dock mest i periferin, för det är hans grannar som är bokens huvudpersoner och som handlingen här kretsar kring. Vissa detaljer störde jag mig på, som att huvukaraktären Per Mörner lämnar sin minderårige son i sommarstugan på norra Öland för att fara och leta rätt på sin far i Blekinge (det är långt!) samt att hans dödssjuka dotter ofta får komma i andra hand även hon då han har viktigare saker för sig... Detta är dock bara små faktorer som inte gör något negativt åt själva historien. Vet inte om det kommer fler böcker av Theorin men jag hoppas det för de är verkligen välskrivna och spännande!

Mitt betyg:


Allmän fakta om boken:
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789146220589

0 Comments:

Post a Comment



Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida